IDEOLOGIA W POLSKIEJ FANTASTYCE
Wydział
Filologiczny UMK w Toruniu,
Collegium
Maius, ul. Fosa Staromiejska 3
Sala
im. L. Kolankowskiego (307)
23
września, godz. 13.00 – 17.30
Uroczyste otwarcie
konferencji, godz. 13
Maciej
Parowski
Jak fantastyka
pozwalała się porozumieć i wprowadzała nas w błąd
Adam
Mazurkiewicz
Fantastyka
zaangażowana. O pozaartystycznych zobowiązaniach współczesnej fantastyki
naukowej
Jerzy
Szeja
Od Wizji lokalnej Lema do Innych pieśni Dukaja. Zmiany stosunku do
ideologii w polskiej fantastyce
Dyskusja 14.15 – 14.30
Przerwa
kawowa
Obrady 14.45 – 15.45
Łukasz
Książyk
Gnostycyzm w twórczości
Jerzego Żuławskiego. Rekonesans
Błażej
Tomaszewski
Tadeusz Miciński a
sprawa Polska. Ideologia narodowowyzwoleńcza w Nietocie
Monika
Brzóstowicz-Klajn
Gdy ideologia
modyfikuje gatunek: fantastyka naukowa w czasach socrealizmu
Dyskusja 15.45 – 16.00
Przerwa kawowa
Mariusz M. Leś
Ideologia czasu w polskiej fantastyce okresu PRL
Maciej Wróblewski
Obrady 16.15 – 17.00
Mariusz M. Leś
Ideologia czasu w polskiej fantastyce okresu PRL
Maciej Wróblewski
„Przemycane treści”. Utwory
fantastyczne dla młodego czytelnika w perspektywie dyskursu politycznego
Dyskusja i podsumowanie obrad 17.00 – 17.30
Uroczystość wręczenia
Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego
Sala Wielka Dworu
Artusa, Rynek Staromiejski 6, godz. 18
Uroczysta
kolacja, Collegium Maius, godz. 19.30
___________________________________________________________
LISTA OSÓB, KTÓRE ZGŁOSIŁY UDZIAŁ W KONFERENCJI:
1.
prof. Antoni Smuszkiewicz
2.
dr hab. Adam Mazurkiewicz
3.
dr Jerzy Szeja
4.
dr Łukasz Książyk
5.
red. Maciej Parowski
6.
dr Mariusz Maciej Leś
7.
dr hab. Monika Brzóstowicz-Klajn
8.
dr hab. Maciej Wróblewski
9. mgr Błażej Tomaszewski
NADESŁANE STRESZCZENIA REFERATÓW
Adam Mazurkiewicz
Fantastyka zaangażowana. O
pozaartystycznych zobowiązaniach współczesnej fantastyki naukowej
Obserwowane
współcześnie przemiany obiegów kulturowych sprzyjają nie tylko ekspansji
rejestru niższego - tyleż odpowiadającego na ludyczne zapotrzebowanie
odbiorców, co stymulowanego rynkowo - ale i coraz pełniejszemu sięganiu po
możliwości oferowane przez zjawisko, określane przez Clifforda Geertza jako „zmieszanie
gatunków”. Fikcja artystyczna (abstrahując od jej - niekiedy wątpliwych -
walorów literackich) w przeważającej mierze przestała być obecnie światostwórstwem
bez pozaartystycznych zobowiązań; w coraz mniejszym stopniu jest też - jak w
nurcie fantastyki socjologiczno-politycznej - zakamuflowanym komentarzem do
pozaliterackiej rzeczywistości (choć w roli tej, jakkolwiek coraz bardziej
sporadycznie, pojawia się do dziś). W zamian fantastyka pojawia się jako
kostium diagnoz zbeletryzowanych społecznych i politycznych filipik czy
politologicznych esejów. Niejako przeciwwagą dla tych utworów pozostaje nurt
fantastyki „bliskiego zasięgu” kreujących możliwe przemiany społeczne w oparciu
o ekstrapolację zauważalnych dziś megatrendów.
W obu jednak
wypadkach mamy do czynienia z ideologizacją wizji świata przyszłości, a zarazem
jego pretekstowością dla werbalizacji stanowisk autorów opowieści. Tym samym w
utworach tych fantastyka pozostaje na usługach krytyki zjawisk
pozaartystycznych, zostaje ona zdegradowana do „wehikułu” treści wpisujących
się w pozaliteracki porządek rzeczywistości.
Jerzy Szeja
Od „Wizji lokalnej” Lema do „Innych pieśni” Dukaja. Zmiany
stosunku do ideologii w polskiej fantastyce
„Wizja lokalna” i
„Inne pieśni” to najwybitniejsze polskie powieści fantastyczne problematyzujące
zagadnienie wpływu ideologii na rzeczywistość od czasów „Trylogii księżycowej”
Żuławskiego. Lem i Dukaj proponują krańcowo różne ujęcia, a liczni inni autorzy
naszej fantastyki swoimi ujęciami wpisują się w szeroką przestrzeń między tymi
koryfeuszami. Tematem referatu będzie próba zarysowania tak ujętej przestrzeni
znaczeń.
Łukasz Książyk
Gnostycyzm w twórczości Jerzego
Żuławskiego. Rekonesans
Referat
poświęcony będzie elementom gnostyckim w twórczości Jerzego Żuławskiego, ze
szczególnym uwzględnieniem „Trylogii księżycowej”. Celem wystąpienia będzie
pokazanie, jak motywy gnostyckie wykorzystywane przez autora „Na srebrnym
globie” wpływają na ideologiczny wymiar jego dzieł.
Maciej Parowski
Jak fantastyka pozwalała się porozumieć i
wprowadzała nas w błąd
Ciekawią mnie
ideologiczne zmiany skóry i różne mimikry fantastyki polskiej. Kto by 30 lat temu przypuścił, że objawi się
coś takiego jak religijna odmiana polskiej SF? Fascynujący jest udział
fantastyki w porozumiewaniu się ludzi w PRL, co utrudniała cenzura, a SF
umożliwiała. Ale też na nieuniknionym poziomie nieostrości. Fantastyka była jednym z kreatorów złudnego mniemania o
powszechnej jednomyślności. Stąd konfuzja,
kiedy do nagrody im J. A. Zajdla nominowano ‘reżymowy’ „Krfotok”
Redlińskiego. Jest w kulturalnym życiu fantastycznym więcej takich
nieporozumień - choćby gorące przyjęcie przez ateistów religijnej de facto „Złotej Galery” Dukaja. Jest
więcej podobnych wątków, wartych rozwinięcia.
Monika Brzóstowicz-Klajn
Gdy ideologia modyfikuje gatunek: fantastyka naukowa w czasach socrealizmu
Referat ma opisać sytuację SF w latach stalinowskich, gdy pojawiły się nieliczne utwory fantastycznonaukowe, które można interpretować jako szczególny przypadek utopii. Zawarta bowiem w nich ideologiczna treść wpływa na radykalną modyfikację zasad gatunku. Utwory Borunia i Trepki oraz Lema, a także rosyjskich pisarzy przedstawiają wizje idealnych społeczeństw jako już powstające, a nie dopiero projektowane i mające charakter mniej lub bardziej spekulatywny. Rodzi się pytanie, czy to jeszcze jest utopia, co stanowi o tożsamości tej formy. Ideologia zatem może stać się czynnikiem genologicznych przemian oraz modyfikacji znaczeń i funkcji gatunku. Dla ich opisu jednym z ważnych kontekstów będzie praca Zygmunta Baumana „Socjalizm. Utopia w działaniu”.
Maciej Wróblewski
„Przemycane treści”. Utwory fantastyczne dla młodego czytelnika w perspektywie dyskursu politycznego
Przedmiotem
rozważań Macieja Wróblewskiego będą utwory fantastyczne dla młodego czytelnika
z międzywojnia i z okresu PRL-u (np.: W. Umińskiego, K. A. Czyżowskiego, F.
Burdeckiego, B. Korewickiego, J. Jesionowskiego, A. Szklarskiego), w których
pojawiają się różnie usytuowane w fabule i w języku elementy ideologiczne.
Fantastyka dla młodego odbiorcy bardzo często absorbowała „odpryski” toczonych
w przeszłości politycznych sporów i prezentowała hierarchię wartości
akceptowaną przez władzę. Konwencja fantastyczna sprzyjała zarówno w
międzywojniu, jak i w okresie powojennym przemycaniu treści ideologicznych,
włączała się w strategię propagandową danej władzy politycznej.